Länkarna på arbetsmiljösidorna är under omarbetning med anledning av Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur som träder i kraft 1 januari 2025. Vissa länkar kanske inte kan nås pga detta under vecka 1 och 2.

Teknik för nytta och nöje

Många av de moderna techbolagen jobbar med teknik som passar lika bra i spel- som i bankvärlden. Branschöverskridande tekniska lösningar är dock inget nytt fenomen.

Markus Persson startade Mojang 2009 som ligger bakom succén Minecraft. Bild från Wikimedia Commons. Markus Persson startade Mojang 2009 som ligger bakom succén Minecraft. Bild från Wikimedia Commons.

Igår
04 feb. 2021
Sakområde:

2000-talets medieutrymme för företag har i mångt och mycket dominerats av bolag som Spotify, Mojang, King och Klarna, företag som vuxit snabbt och som tillhandahåller tjänster som inte är bundna till någon särskild tid eller plats. Den digitala plattformen, och människors alltmer digitala liv, har skapat utrymme för en mängd företag som verkar inom så skilda områden som bank- och betaltjänster, som till exempel Klarna och iZettle, och rena nöjestjänster. Till de senare hör alla de svenska spel- och datorspelsföretag som blivit mycket framgångsrika under de senaste två decennierna.

Ett av dessa företag är Mojang, som startades av Markus Persson i Stockholm 2009. I början var han den enda anställda på företaget men när han utvecklade idén till spelet Minecraft förändrades allt. Spelet blev en enorm framgång världen över och i dag ägs företaget av Microsoft. Digital Illusions CE, (DICE), som ligger bakom spelet Battlefield är ett annat av dessa succéföretag inom spelvärlden. Det grundades ursprungligen 1992 i Växjö av kompisarna Andreas Axelsson, Markus Nyström, Fredrik Liliegren, Olof Gustafsson och Ulf Mandorff. DICE är sedan 2006 ett dotterbolag till amerikanska Electronic Arts (EA).  Även företag som Embracer, Paradox Interactive, King och NetEnt (casinospel) är exempel på svenska företag som slagit igenom stort i den här branschen.

Mobilapplikationen iZettle lanserades 2011 och hjälper småföretagare och enskilda individer att ta emot kortbetalningar. Foto: Håkan Dahlström/Wikimedia Commons.

Gemensamt för bolagen är att den digitala teknik och de plattformar som används inte alls är så väsensskilda, även om man verkar inom olika branscher. Ett tydligt exempel på det är kanske det mest omtalade företaget inom området – strömningstjänsten Spotify, som startades 2006. När Martin Lorentzon och Daniel Ek startade sitt företag var tanken egentligen inte att förändra musikbranschen.

De hade skapat en digital plattform för annonsering men saknade en källa för att driva trafik dit. Martin Lorentzon hade tidigare startat, drivit och sedan sålt företaget TradeDoubler, som jobbar med prestationsbaserad marknadsföring genom att spåra beteenden på nätet. Daniel Ek hade framgångsrikt arbetat med att utveckla systemlösningar åt TradeDoubler. Annonsering och it kunde de alltså – det som saknades var trafikkällan. Att valet föll på streamad musik var mest en slump. Daniel Ek hade redan ett stort musikintresse och det låg rätt i tiden; piratdelning hade blivit stort och det fanns plats för en aktör som genom samarbete med skivbolagen kunde föra tillbaka lyssnarna till laglig konsumtion. Sedan en tid tillbaka har streamingjätten breddat sig och satsar nu på att även bli en av de största plattformarna för dokumentärer och poddar.

Branschöverskridande tekniska lösningar är en framgångsfaktor för många av de moderna techbolagen, men fenomenet går att hitta även tidigare i historien. Sectra är ett företag som grundades 1978 till följd av forskning vid Linköpings universitet. Företaget är verksamt inom medicinsk teknik, främst inom medicinsk bildhantering som radiologi och patologi. Men de använder också sina tekniklösningar för att verka inom områden som cybersäkerhet och avlyssningssäker kommunikation, exempelvis kryptering för mobiltelefoner. Huvudkontoret är placerat i Linköping och man har flera utländska dotterbolag. Sedan 1999 är Sectra noterade på Stockholmsbörsen.

Rymdteknik är kanske det område man främst tänker på när det gäller innovativ teknik som spridits till andra områden, och i vissa fall till och med utvecklats till att bli väldigt vardagliga produkter. Rymdforskning och rymdteknik är till sin natur tvär- och mångvetenskaplig, varför resultaten kan finna nytta inom flera områden. Frystorkad mat, wettexduken, Gore-tex, örontermometern och handdammsugaren är några exempel på sådant många av oss använder som har sin grund i rymdteknik.

Skribent: Sara Johansson 

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.