Standardavtal Premium är en betaltjänst och en prenumeration. Som prenumerant följer därför ett antal villkor för hur tillgången till avtalen är reglerad.
Omfattningen av prenumerantens nyttjanderätt
Under prenumerationstiden får prenumeranten i sin egen verksamhet, med de begränsningar som följer av det antal användare för vilka prenumerationsavgift erlagts, fritt utnyttja de dokument som omfattas av tjänsten. Vid koncernlicens gäller ingen sådan begränsning av antalet användare. Utskrift av dokument är tillåten.
Intranätsanvändning medges ej. Dokument får inte via internet eller på annat sätt göras allmänt tillgängligt och inte heller tillhandahållas tredje part mot ersättning. Prenumeranten får inte sedan prenumerationen upphört lagra dokument i elektronisk form. Detta gäller vid fall av koncernlicens även dotterbolag.
Prenumeranten
Som prenumerant räknas endast det företag (den juridiska person) som gjort beställningen. Endast svenska företag kan teckna prenumerationer.
Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura med 30 dagars betalningsfrist. Observera att betalningsmottagare är Svenskt Näringslivs Service AB.
Återbetalning
Förändringar i prenumerantens organisation, minskning av antalet användare hos prenumeranten eller annan liknande omständighet berättigar inte till återbetalning av prenumerationsavgiften.
Ökning av antalet användare
Vill prenumeranten öka antalet användare under löpande prenumerationsperiod eller teckna koncernlicens, får prenumeranten teckna ny årspenumeration, varvid avgiften för det gällande prenumerationen räknas av i proportion till den återstående prenumerationstiden.
Avtalstid
Prenumerationen gäller i ett år från den månad som beställningen gjordes. Faktura för ny period skickas ut årligen. Om betalning sker förlängs prenumerationen med ett år utan ytterligare åtgärd. För att avsluta prenumerationen, vänligen kontakta standardavtal@teknikforetagen.se.
Ansvarsbegränsning
Teknikföretagen gör sitt bästa för att de leveransbestämmelser och andra kontraktshjälpmedel (Produkterna) som ingår i Standardavtal Premium (Tjänsten) är tillgängliga för prenumeranten och att Tjänsten i övrigt fungerar.
Teknikföretagen friskriver sig dock från allt ansvar för konsekvenserna av brister i Tjänstens funktion. Teknikföretagen ansvarar således inte för direkta eller indirekta förluster som kan uppstå till följd sådana brister. Med indirekta förluster avses bl.a., men är inte begränsade till, utebliven vinst, förlorad nytta och uteblivna affärsmöjligheter.
Samma begränsning av Teknikföretagens ansvar gäller för fel och brister i avfattningen och utformningen av Produkterna och av den information som tillhandahålls på Tjänstens webbsidor.