Standardavtal Premium är en betaltjänst och en prenumeration. Som prenumerant följer därför ett antal villkor för hur tillgången till avtalen är reglerad.
Omfattningen av prenumerantens nyttjanderätt
Under prenumerationstiden får abonnenten i sin egen verksamhet, med de begränsningar som följer av det antal användare för vilka prenumerationsavgift erlagts, fritt utnyttja de dokument som omfattas av tjänsten. Vid koncernlicens gäller ingen sådan begränsning av antalet användare. Utskrift av dokument är tillåten.
Intranätsanvändning medges ej. Dokument får inte via Internet eller på annat sätt göras allmänt tillgängligt och inte heller tillhandahållas tredje man mot ersättning. Prenumeranten får inte sedan prenumerationen upphört lagra dokument i elektronisk form. Detta gäller vid fall av koncernlicens även dotterbolag.
Prenumeranten
Som prenumerant räknas endast det företag (den juridiska person) som gjort beställningen.
Lösenord
När beställningen gjorts får prenumeranten ett mail gällande inloggning till tjänsten. Prenumeranten förbinder sig att inte sprida lösenordet till obehöriga.
Betalningsvillkor
Betalning erläggs till Teknikföretagens Service AB mot faktura med 30 dagars betalningsfrist.
Återbetalning
Förändringar i prenumerantens organisation, minskning av antalet användare hos prenumeranten eller annan liknande omständighet berättigar inte till återbetalning av prenumerationsavgiften.
Ökning av antalet användare
Vill prenumeranten öka antalet användare under löpande abonnemangsperiod eller teckna koncernlicens, får prenumeranten teckna nytt årsabonnemang, varvid avgiften för det gällande prenumerationen räknas av i proportion till den återstående prenumerationstiden.
Avtalstid
Prenumerationen gäller i ett år från den dag prenumeranten mottagit lösenordet. I god tid innan prenumerationstiden löpt ut erhåller prenumeranten en faktura avseende då gällande avgift för nästkommande period. Om betalning sker förlängs prenumerationen med ett år utan ytterligare åtgärd.
Ansvarsbegränsning
Teknikföretagen gör sitt bästa för att de leveransbestämmelser och andra kontraktshjälpmedel (Produkterna) som ingår i Standardavtal Premium (Tjänsten) är tillgängliga för prenumeranten och att Tjänsten i övrigt fungerar.
Teknikföretagen friskriver sig dock från allt ansvar för konsekvenserna av brister i Tjänstens funktion. Teknikföretagen ansvarar således inte för direkta eller indirekta förluster som kan uppstå till följd sådana brister. Med indirekta förluster avses bl.a., men är inte begränsade till, utebliven vinst, förlorad nytta och uteblivna affärsmöjligheter.
Samma begränsning av Teknikföretagens ansvar gäller för fel och brister i avfattningen och utformningen av Produkterna och av den information som tillhandahålls på Tjänstens webbsidor.