Grundskola
Grundskolan har en avgörande betydelse i att ge unga en bra kunskapsbas att stå på och stimulera intresset för teknik och matematik. Tyvärr är det många unga som har dåligt självförtroende i matematik och matematik är också det ämne som flest elever i årskurs 9 inte får godkänt betyg i.
Teknikämnet som är ett obligatoriskt ämne i grundskolan sedan 25 år tillbaka är tyvärr nedprioriterat på många håll. Det saknas lärare och undervisningen möter inte elevernas intressen. Många unga väljer bort teknikutbildningar tidigt då de inte anser att teknik är något för dem. Teknikföretagen arbetar för en kraftsamling inom STEM – Science, Technology, Engineering, Mathematics
Gymnasieutbildning
De flesta arbetstillfällen kräver minst gymnasieutbildning och de industrirelevanta gymnasieprogrammen utgör basen för såväl arbete som vidare studier. Samtidigt lämnar de industrirelevanta gymnasieutbildningarna mycket att önska. De är alldeles för få utbildningar relaterat till arbetsmarknadens behov och det är också för få sökande. Dessutom har huvudmännen många gånger svårt att följa teknikutvecklingens krav på utrustning och kompetens, detta inte minst av ekonomiska skäl. Teknikföretagen vill därför se en ökad ambition med gymnasieskolans utbildningar.
Utbildningsutbudet behöver bättre matchas och dimensioneras mot företagens behov och innehållet i utbildningarna behöver kontinuerligt utvecklas i takt med företagens utveckling. Detta driver Teknikföretagen aktivt på för att skapa förändring och förbättring. Dessutom är det angeläget att antalet sökande till de industrirelevanta utbildningarna blir fler, vilket i första hand bör ske genom hög utbildningskvalitet och därigenom ökad attraktivitet. Teknikföretagen arbetar också för en minskad uppdelning teori och praktik där kategoriseringen yrkesutbildningar respektive högskoleförberedande utbildningar är förlegad och bör slopas. Industrin behöver gymnasieutbildningar i världsklass som utbildar praktiska teoretiker och teoretiska praktiker där eleverna både blir direkt anställningsbara samtidigt som de ges en god grund för fortsatt utveckling och livslångt lärande.
Yrkesvux – gymnasial yrkesutbildning för vuxna
I takt med att intresset för gymnasieskolans yrkesutbildningar minskar ökar behovet av en väl utbyggd yrkesutbildning. Ett sätt att åtgärda bristen på yrkesutbildad arbetskraft och samtidigt stärka möjligheterna till livslångt lärande är ökade satsningar på yrkesvux. I dag är dock de industriella utbildningarna inom vuxenutbildningen alldeles för få. Dessutom motverkar urvalsreglerna möjligheten för många att gå en yrkesvuxutbildning, inte minst yrkesväxlare. Urvalsbestämmelserna får som konsekvens att den som är yrkesaktiv eller har genomfört högskoleförberedande gymnasieutbildning kan ha svårt att bli antagen till yrkesvux.
Teknikföretagen arbetar för att antalet yrkesvuxplatser ska öka och därmed dimensioneras efter näringslivets behov. Teknikföretagen arbetar också för att fler ska få möjlighet att gå en yrkesvuxutbildning genom att urvalsregler och utbildningsinnehåll anpassas för en bredare målgrupp, det vill säga även för yrkesverksamma och yrkesväxlare. En stabil finansiering för yrkesvux och en regional samordning skapar nödvändiga förutsättningar för att fler utbildningar som efterfrågas av näringslivet kan genomföras.
Yrkeshögskola
Yrkeshögskolan erbjuder yrkesutbildning på eftergymnasial nivå som tack vare sin nära samverkan med näringslivet når goda resultat och är uppskattade av både rekryterande företag och studenter. Under det senaste året har yrkeshögskolans utbud kraftigt utökats och målgrupperna har breddats.
Teknikföretagen stödjer en fortsatt expansion av yrkeshögskolan, men fler utbildningsplatser leder inte per automatik till fler utbildade. Därför arbetar Teknikföretagen både för en ökad expansion och för att yrkeshögskolans kvalitet ska bibehållas och dess särart bevaras.
Läs mer om Teknikföretagens prioriterade frågor inom yrkesutbildning
Högre utbildning
Svenska universitet behöver vara internationellt konkurrenskraftiga. Flera av Sveriges viktigaste konkurrentländer satsar stort på högre utbildning, och bygger där basen för sina länders samlade spetskompetens och nationella konkurrenskraft. Teknikföretagen vill se en likande satsning i Sverige där reformer genomförs för att stärka kvalité och relevans i högre utbildning.
Kontinuerlig kunskapsutveckling genom samverkan mellan näringsliv och akademi är avgörande om vi ska behålla en stark position. Incitamenten för samverkan behöver finnas på flera olika nivåer. Både det statliga anslagssystemet för fördelning av fakultetsmedel och lärosätena själva behöver stimulera samverkan. Och givetvis måste det finnas individuella incitament för forskare och lärare att arbeta tillsammans med andra i samhället.
Teknikföretagen ser behov av att prioritera ingenjörsutbildningen i högskolans utbildning. Ingenjörerna är en viktig yrkesgrupp som med sina kunskaper bildar stommen i de svenska industri – och teknikföretagen. Och det är dessa företag som bildar grunden till Sveriges tillväxt och välstånd. Omfördela resurser till samhällsviktiga utbildningar med stor efterfrågan på arbetsmarknaden.
Läs mer om Teknikföretagens prioriterade frågor för högre utbildning
Teknikcollege
Teknikföretagen är också en av ägarna till Teknikcollege. Teknikcollege är Sveriges samverkansplattform för industrins kompetensförsörjning. Konceptet är ett samarbete mellan företag, kommuner och utbildningsanordnare som ger attraktiva utbildningar med hög kvalité.
Idag finns 24 certifierade regioner med 150 utbildningsanordnare och över 3000 samverkansföretag från norr till söder. Cirka 180 av Sveriges kommuner engagerar sig inom Teknikcollege i någon form. Företagen är med och påverkar utbildningarnas innehåll och utformning på gymnasiet, vuxenutbildning och yrkeshögskolan.
Grundstenen i konceptet är åtta kvalitetskriterier som syftar till att öka statusen och kvaliteten för industrirelevanta utbildningar samt skapa en matchning mellan utbildningssystemet och de kompetensförsörjningsbehov som Sveriges industriföretag har.