Just nu upplever vi problem med vissa funktioner på sidan, som t.ex. menyn i arbetsgivarguiden. Problemen beräknas vara lösta inom kort.

Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Affärsjuridik

Kunskaper inom affärsjuridik och genomtänkta, tydliga avtal är viktiga för att kunna driva framgångsrika och konkurrenskraftiga teknikföretag i Sverige och globalt. Genom att ta hjälp av Teknikföretagens affärsjuridiska experter kan företagen lägga sin tid på det som de är bäst på – nämligen att göra lönsamma affärer.



Om sakområdet

Affärsjuridik är kortfattat förklarat det rättsområde som innehåller alla rättsregler som gäller företag. Rättsområdet omfattar bland annat avtalsrätt, köprätt, immaterialrätt och konkurrensrätt.

En affärsjurist har som uppgift att hjälpa företag att göra bra affärer. Det handlar främst om att riskminimera och skapa ett värde för företaget. Arbetet består dels av ett proaktivt och förebyggande arbete som handlar om att vägleda, planera och förutse risker, dels av ett reaktivt arbete som att hantera uppkomna tvister och avtalsbrott. En affärsjurist hjälper företag att ta tillvara sina rättigheter och möjligheter på bästa sätt. Med god kontraktshantering kan många tvister undvikas.   

Det är viktigt att ha kunskap inom affärsjuridik för att kunna skydda företagens intressen, säkerställa att tillämplig lagstiftning efterlevs och för att undvika kostsamma tvister.

Teknikföretagen arbetar för att:

  • underlätta företagens kontraktshantering i den löpande verksamheten
  • ge företagen goda förutsättningar för att göra konkurrenskraftiga affärer
  • värna avtalsfriheten

Affärsjuridiska avtal

En stor del av arbetet inom affärsjuridiken handlar om upprättandet av olika avtal för företagens löpande affärsverksamhet. För att kunna bedriva sin verksamhet behöver ett företag ingå avtal av många olika slag. Vissa avtal handlar om att skapa allmänna förutsättningar för verksamheten medan andra är mer inriktade på företagets dagliga affärsverksamhet.

Exempel på avtal som handlar om att skapa allmänna förutsättningar för verksamheten är hyresavtal, avtal om elleveranser och renhållning samt anställningsavtal. Gällande företagets dagliga affärsverksamhet hör avtal om anskaffning av produktionsutrustning, råmaterial och insatsvaror, försäljningsavtal, konsultavtal, licensavtal och olika typer av distributionsavtal. 

Många avtal som ingås medför juridiska risker. Det gäller inte minst sådana avtal som rör den löpande verksamheten. Riskerna är en följd av de bakomliggande rättsreglerna. Dessa rättsregler innebär att en avtalspart oftast har ett strikt ansvar att fullgöra sina åtaganden enligt avtalet. En part som inte gör det kan drabbas av kraftiga påföljder, särskilt skadestånd. Det gäller även om parten har gjort sitt bästa för att göra rätt för sig.

Genom att upprätta avtal på ett genomtänkt och balanserat sätt kan företag minska de juridiska riskerna. Rättsreglerna ger nämligen parterna i stort sett full frihet att fördela riskerna mellan sig på önskat sätt.

Eftersom de avtalsfrågor som följer av företagets löpande affärsverksamhet ständigt återkommer, behöver de hanteras på ett rationellt sätt. Detta kan till stor del ske genom användning av standardavtal och andra kontraktshjälpmedel. Det är ett effektivt sätt att sänka transaktionskostnaderna och öka förutsägbarheten.

Här kan du läsa mer om standardavtal. Genom att ha genomtänkta, tydliga avtal på plats minskar riskerna för kostsamma tvister och företagets värde ökar.


Vanliga affärsjuridiska frågor

I företagens dagliga verksamhet aktualiseras många olika affärsjuridiska frågor. En affär startar oftast med att säljare och köpare utbyter offert och order. I samband med detta kan det uppstå många avtalsrättsliga frågor.

Exempel på frågor kan vara: 

  • Kan säljaren återkalla eller ändra sin offert?
  • När föreligger det egentligen ett bindande avtal? 
  • Blir säljaren bunden om han eller hon råkar ange fel pris i offerten?
  • Vad gäller om köparen avbeställer en order? 

När parterna sedan har ingått ett bindande avtal och det är dags att prestera kan det uppstå andra, främst köprättsliga, frågor där säljarens ansvar vid försening och fel är av central betydelse:

  • Vad gäller om säljaren är sen med leveransen?
  • Hur långt sträcker sig säljarens skyldighet att avhjälpa fel?
  • När kan en part bli skyldig att betala viten och skadestånd?
  • Vad avses egentligen med force majeure?
  • Även andra, mer specifika frågor kan uppstå som exempelvis vad gäller för äganderätten till ritningar?
  • Hur skyddas företagshemligheter?
  • Vad innebär olika INCOTERMS-klausuler? Hur ser säljarens ansvar för immaterialrättsintrång ut?

Frågorna kan vara många och det kan vara snårigt att reda ut vad som gäller i en specifik situation.  


Affärsjuridisk rådgivning och Affärsjuridiska guiden

På Teknikföretagen tillhandahåller våra experter affärsjuridisk rådgivning och kan på så sätt hjälpa medlemsföretagen med de frågor som uppstår i den löpande affärsverksamheten. Våra affärsjuridiska experter har stor kunskap inom avtals- och köprätt och lång erfarenhet av de frågor som kan uppstå. Vi hjälper även medlemsföretagen med att upprätta avtal, granska avtalsutkast och tolka redan ingångna avtal.

När det gäller standardavtal har vi en unik kompetens – särskilt när det gäller de standardavtal vi själva har tagit fram. Genom vår rådgivning underlättar vi för företagen att fokusera på att göra framgångsrika och konkurrenskraftiga affärer. 

Som ett komplement till vår rådgivning tillhandhåller vi en medlemsexklusiv Affärsjuridisk guide. Guiden innehåller en hel del praktiska hjälpmedel som bland annat checklistor, olika handledningar, promemorior, svar på vanliga frågor och länktips. Våra experter tillhandahåller även regelbundet både digitala och fysiska kurser som behandlar köp- och avtalsrätt samt även vanligt förekommande standardavtal.