Exempel på avtal som handlar om att skapa allmänna förutsättningar för verksamheten är hyresavtal, avtal om elleveranser och renhållning samt anställningsavtal. Gällande företagets dagliga affärsverksamhet hör avtal om anskaffning av produktionsutrustning, råmaterial och insatsvaror, försäljningsavtal, konsultavtal, licensavtal och olika typer av distributionsavtal.
Många avtal som ingås medför juridiska risker. Det gäller inte minst sådana avtal som rör den löpande verksamheten. Riskerna är en följd av de bakomliggande rättsreglerna. Dessa rättsregler innebär att en avtalspart oftast har ett strikt ansvar att fullgöra sina åtaganden enligt avtalet. En part som inte gör det kan drabbas av kraftiga påföljder, särskilt skadestånd. Det gäller även om parten har gjort sitt bästa för att göra rätt för sig.
Genom att upprätta avtal på ett genomtänkt och balanserat sätt kan företag minska de juridiska riskerna. Rättsreglerna ger nämligen parterna i stort sett full frihet att fördela riskerna mellan sig på önskat sätt.
Eftersom de avtalsfrågor som följer av företagets löpande affärsverksamhet ständigt återkommer, behöver de hanteras på ett rationellt sätt. Detta kan till stor del ske genom användning av standardavtal och andra kontraktshjälpmedel. Det är ett effektivt sätt att sänka transaktionskostnaderna och öka förutsägbarheten.
Här kan du läsa mer om standardavtal. Genom att ha genomtänkta, tydliga avtal på plats minskar riskerna för kostsamma tvister och företagets värde ökar.