Länkarna på arbetsmiljösidorna är under omarbetning med anledning av Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur som träder i kraft 1 januari 2025. Vissa länkar kanske inte kan nås pga detta under vecka 1 och 2.

Vägen till en robust transportinfrastruktur – för att hela Sverige ska fungera

Det var glädjande besked från regeringen att de prioriterar att återta skulden på underhållet. Detta är något vi och andra med oss påtalat under en lång tid.

Bild: Shutterstock Bild: Shutterstock

Nyhet
07 okt. 2024
Sakområde:

Det är betryggande att höra regeringsföreträdare göra kopplingen mellan en robust, effektiv och hållbar trafikinfrastruktur och konkurrenskraft. 

Att vi inte kan komma tillrätta med underhållsskulden på järnvägen är olyckligt. Det handlar här inte om mer pengar, utan att förändra hur underhållet görs. Det måste moderniseras och digitaliseras så vi får ut mer av varje satsad krona. Politiken måste i högre grad bidra till att stimulera utvecklings- och innovationskraften. Här har Trafikverket en viktig roll. 

Finansministern presenterade en idé om en central riskreserv som kan användas om projekt fördyras avsevärt. Det låter mycket intressant om en fördyrning av ett projekt då inte automatiskt leder till att ett annat får stryka på foten.

Regeringen ska pröva alternativ finansiering. Lite oklart vad det betyder, men vårt medskick här är att det är minst lika viktigt att undersöka alternativa genomförandeformer. Det handlar inte alltid om pengar utan också om hur stora projektinvesteringar genomförs.