I onsdags den 7 dec startade Teknikmässan på Mälardalens tekniska gymnasium i Södertälje. Syftet är att få fler unga att vilja söka ett tekniskt program på gymnasiet och arrangören räknar med 800 besökare under tre dagar. På plats bland utställarna för att främja intresset finns Teknikföretagen som representeras av Elin Östblom, ansvarig Ungdomskommunikation och våra två Tekniksprångare Serkan Aslan Celebi och Julia Levén.
– Syftet för oss är att avdramatisera teknik och stärka kopplingen till design. I vår monter bjuder vi in till en kreativ verkstad med 3D-pennor som många besökare känner igen från Youtube. Vi har lite extra fokus på att tjejerna ska våga testa eftersom det är rätt ovanligt att tjejer beskriver sig själva som tekniska. Däremot beskriver de sig oftare som kreativ, vilket är en värdefull egenskap inom teknikutveckling men som få associerar med teknik, berättar Elin Östblom.
Andelen tjejer som söker Teknikprogrammet på gymnasiet har ökat under de senaste åren, trots det är tjejerna fortfarande i minoritet och utgör knappt två av tio sökande. Ta del av Teknikföretagens insikter om vad detta beror på här i artikeln om 10 insikter om tjejers teknikintresse (teknikforetagen.se).