Starkt avslut på 2024 för ett fåtal, men minus för helåret

Sveriges industriproduktion fick ett lyft i december förra året vilket bidrog till att produktionsnivån för det sista kvartalet i genomsnitt ökade jämfört med både närmast föregående kvartal och sista kvartalet 2023. Skälet var främst ett resultat av ett högt bidrag från kemi-och läkemedelsindustri samt övriga transportmedel. Övriga transportmedel domineras av stridsfordon för land, hav och luft.

Foto: Pexels Foto: Pexels

Ekonomisk analys
14 feb. 2025
Sakområde:

Produktionsnivån var här hela 37 procent högre sista kvartalet förra året jämfört med motsvarande period året innan och 19 procent högre för kemi-och läkemedel. I dessa två delbranscher är det en handfull företag som dominerar produktion och försäljning. Inte bara stridsfordon lämnar ett starkt år bakom sig. Export av ammunition ökade preliminärt med 30 procent förra året. Den ökade i hög eller mycket hög grad till USA, Norge, Polen och Finland. Trots ett produktionslyft sista kvartalet minskade Sveriges industriproduktion sammantaget med 0,9 procent i genomsnitt 2024.

För övriga delbranscher i Sveriges industri går det betydligt trögare. Exkluderar vi kemi-läkemedel och övrig transport minskade industriproduktionen med 3,5 procent i volym förra året. Räntekänslig industri påverkades mest negativt då räntesänkningar under loppet av fjolåret ännu inte slagit igenom positivt. Det blev en ordentlig minskning av produktionsvolymen för maskinindustrin eller 10,4 procent. Vi ska inte ha för stora förhoppningar om ett starkt 2025 trots att inflationstakt och räntor kommit ner. Ekonomisk tillväxt i exempelvis Euroområdet med Tyskland i spetsen förväntas bli fortsatt låg och inte mycket högre än förra året. Därutöver tillkommer som bekant olika internationella handelsfriktioner som inverkar negativt.

Konsumtionen sidledes

Hushållens konsumtion i Sverige ökade också något sista kvartalet förra året. Men i genomsnitt blev det nolltillväxt för 2024 enligt SCB:s så kallade konsumtionsindikator. Första halvåret 2024 visade minskad konsumtion medan den ökade andra halvåret. Indikatorn utgör underlag för att skatta hushållens konsumtion enligt nationalräkenskaperna. Som det ser ut nu och mot bakgrund av ett starkare avslut för indikatorn är det möjligt att hushållens konsumtion enligt nationalräkenskaper kommer att öka något i genomsnitt 2024. Osvuret är däst, då det alltid är en liten skillnad mellan de två mätmetoderna. Efter en rejäl tillbakagång i hushållens konsumtion av möbler och andra hushållskapitalvaror sedan 2021 noteras en försiktig återhämtning de senaste kvartalen. Även konsumtionen av livsmedel har börjat återhämta sig sakteliga.

Däremot är det fortfarande svagt för hushållens konsumtion och service av motorfordon. Tar vi en titt på personbilsregistreringar på fysisk person minskade de från 96 250 år 2023 till 93 660 förra året. Noterbart är att registreringar av ett varumärke, Dacia, som är i en lägre prisklass än tyska sportbilar, ökade med 66,5 procent. Antalet registrerade fordon på fysisk person av detta varumärke och varumärket BMW var i stort sett lika många i Sverige 2024. Inkomst-och substitutionseffekter har rimligtvis påverkat hushållens bilköparbeteende på senare tid.

Hushållens konsumtion har nu börjat en fas av återhämtning i takt med att ränteläget kommit ner och reallöner börjat öka. Den genomsnittliga prognosen för 2025 tyder på en konsumtionstillväxt på 2,0 procent i volym. Det kan behövas då hushållens konsumtion minskade med drygt två procent år 2023 bidrog till att BNP-tillväxten i Sverige då minskade något sammantaget.

Fotnot: Industriproduktionen i denna analys utgörs av SCB:s så kallade produktionsvärdeindex i volym. Detta mått baseras på nettoomsättning av industriprodukter, handel och tjänster avräknat prisförändringar. Detta värde skiljer sig jämfört med nationalräkenskaper som använder sig av förädlingsvärde i volym. Förädlingsvärdet är det värde som kvarstår efter det att samtliga kostnader för inköpta varor och tjänster avräknas från produktionsvärdet. Att skatta förädlingsvärdet i volym i nationalräkenskaper görs genom en speciell metod som inte är densamma som för produktionsvärdeindex. Dacia ägs och utvecklas av en fransk fordonstillverkare Renault. Fordonen baseras på äldre bottenplattor från Renault, det blir billigare så. Enligt fordonsjournalister har dock kvaliteten på fordonen ökat de senaste åren. Fordonen slutmonteras i Rumänien och Marocko. Merparten av importen till Sverige är från Marocko som har ett betydligt lägre kostnadsläge än i exempelvis Tyskland och Sverige.

Veckans graf

Prisutvecklingen för sportlovets måsten – se upp i backen för chokladprisattacken