Välkommen till ett kombinerat seminarium och workshop!
Inom en snar framtid kommer i princip alla produkter som säljs på EU:s inre marknad att kräva ett digitalt produktpass. Bakgrunden är EU:s förordning ”Ecodesign for sustainable products regulation”, (ESPR) som trädde i kraft i juli 2024 och utgör en del av den europeiska gröna given.
Digitala produktpass (DPP) är en uppsättning hållbarhetsdata som möjliggör cirkulära produkter och affärsmodeller. Syftet med digitala produktpass är att öka transparens och spårbarhet längs hela värdekedjan.
Program - 16 maj
09:30 – 10:00 Kaffe och registrering
10:00 – 11:00 Inledning
- Digitala produktpass i Ekodesignförodningen, Hanna Lindén (RISE)
- Standardiseringen inom digitala produktpass, Laura Linnala (SIS)
11:00 – 11:10 Bensträckare
11:10 – 12:10 Goda exempel på hur andra företag har arbetat:
- SSAB, Sandra Ahlstrans & Johan Andersson
- Mousetrapper, Anders Ehnbom
- Scorett Footwear AB, Lovisa Karlsson
12:10 – 13:00 Lunch
13:00 – 14:30 Workshop
14:30 – 15:00 Avslutning och sammanfattning
Målgrupp för seminariet
Personer som arbetar inom områden som kan komma att påverkas av införandet av DPP, exempelvis: IT och digitalisering, Product Information Management, processutveckling, spårbarhet, hållbarhetsrapportering, inköp
Seminariet och workshopen arrangeras av Teknikföretagens Branschgrupper och Teknikföretagen.