Squid Factor jämnar ut oddsen på arbetsmarknaden

Publicerad 2 januari 2018

Begåvningstester kan få ödesdigra konsekvenser för arbetssökande. Med den digitala tjänsten Squid Factor kan de undvika att misslyckas.

Johan Ranstam och Mario Löfendolk.

Johan Ranstam var ordförande för bolaget Virtuous Spirits, där vännen och kollegan Mario Löfendolk var vd, när affärsidén bakom Squid Factor föddes. Vid en nyanställning blev flera av deras kompetenta bekanta bortsorterade i begåvningstester, trots framgång i sina yrken.



 – Vi kände att det är något som inte stämmer. Begåvningstest är ett bra verktyg för arbetsgivaren – men de slår hårt mot individen som till exempel kan ha en dålig dag när det är dags att genomföra dem, säger Johan Ranstam.




 Hjälpverktygen saknade feedback

Research visade att det fanns hjälpverktyg – men med bristande feedback som lämnade det åt användaren att bestämma vad den behövde öva på.


– Vi såg en stor brist. Den mänskliga naturen är sådan att vi inte arbetar på det vi är sämst på utan gärna väljer något där motståndet är mindre, säger Johan Ranstam.

Med hjälp av en psykologiforskare vid Stockholms universitet och två utvecklare skapade Johan Ranstam och Mario Löfendolk en egen feedbackbaserad tjänst där inlärningsflödet är anpassat efter användarens behov. I september lanserades en betaversion av Squid Factor och i december kom liveversionen.

Artificiell intelligens är redan under utveckling och ambitionen är att skapa en algoritm för individanpassad inlärning och förståelse i realtid – för vilket utbildningsmaterial som helst.



 – Vi tillför något på arbetsmarknaden som arbetsgivaren vinner på. Vår vision är att vem som helst ska kunna få en chans till sitt drömjobb. Vi kan inte se till att du får jobbet, men vi kan förbättra chanserna för att du får komma till intervju, säger Johan Ranstam.



 Siktar på Walmart

Hittills har Squid Factor lockat till sig ett hundratal användare och förhoppningen är att de ska bli många fler genom nyligen inledda samarbeten med Finansförbundet, Säljarnas Riksförbund och SöderS (Södertörns högskolas studentkår). Grundarduon arbetar i dag heltid och oavlönat med sitt självfinansierade bolag. Som erfarna entreprenörer har de is i magen.


– Vi är medvetna om riskerna och möjligheterna. När General Electrics eller Walmart kommer till oss för att använda Squid Factor för att spetsa sina utbildningar har vi kommit dit vi vill, säger Johan Ranstam.



 Trots att Squid Factor är relativt nystartat och än så länge inte har några anställda är bolaget medlem i Teknikföretagen.


 – Jag tycker att medlemskapet är lite som en försäkring. Den dagen man behöver Teknikföretagen är man glad att de finns där.

Det här är Squid Factor

  • Digital tjänst som förbereder arbetssökande för att lyckas på begåvningstester.
  • 
Bolaget, som heter Plain Learning Squid AB, grundades i januari och tjänsten Squid Factor lanserades som betaversion i september. Liveversionen är planerad att lanseras i december.
  • 
 Bolaget är finansierat av grundarna Johan Ranstam och Mario Löfendolk.

  • Namnet Squid Factor kommer från grundarnas fascination för bläckfiskens kognitiva förmåga att lära sig avancerade saker och förbättra sina metoder.